תרבות הצריכה הסינית - רוכשים יותר באינטרנט ולא נאמנים למותג מסוים

03.17.2016

 

מר סונג בקש את סליחתי לאסוף את אשתו ובנו, בעודו מסיע אותי משדה התעופה לבית המלון. וכך, בעודי יושב לצידו במושב גדול עם כפתורים חשמליים המכוונים לי את נוחות הישיבה, את טמפרטורת המושב ואפילו מאפשרים לי לפנק עצמי במסג' בגב..., התגלגלנו למרכז העיר, רחובות הומי אדם, חנויות גדולות ומרווחות  מוארות בתאורה צבעונית, המוני קונים לרגל שנת הכבש העומדת להיפתח בעוד כמה שבועות.


 

 

 


כעבור דקות, עצרנו בצדי הכביש, האישה והילד הכניסו לבגאז' שקיות רבות ונכנסו לרכב. כשהתפתחה בין מר סונג לאשתו גב מאי, שיחה ערה, הבחנתי שמשהו לא מוצא חן בעיניו. הוא הסביר לי שאשתו אמרה שזו הפעם האחרונה שהיא קונה בגדים בצפיפות כזו,  לא נעים לה, אין אפשרות למדוד, להשוות בין מחירים ואיכויות, וזה לוקח המון זמן. 
 

"אז מה הפתרון?" שאלתי. "רכישה דרך האינטרנט", ענה מר סונג. "רכישה אמינה דרך אתרי המותג, אין צורך לבדוק איכויות, מחיר הוגן, מגיע לביתך תוך מקסימום 36 שעות".

"מקובל לרכוש כך בסין"? 
"בהחלט". כעבור דקות, ירדתי מהרכב, פתחתי את הבגאז' ונדהמתי. מה ראיתי? עוד נחזור למר סונג ואשתו בהמשך...

 

 

הסינים מתקווננים יותר ויותר: שופינג און ליין
 

סקרים של Bain Studies, אשר נערכו בין השנים 2014- 2012 ובדקו הרגלי צריכה של האוכלוסייה הסינית אכן, מאששים את דבריו של מר סונג: עלייה בתדירות השימוש במסחר 
אלקטורני (e-commerce ). 

אם בשנת 2012 רק 2% מהצריכה התבצעה באינטרנט, ב-2014 כבר דובר על 4% ומגמה זו ממשיכה לעלות. הגישה הנוחה למוצרים דרך האינטרנט בארץ רחבת ידיים כמו סין, כמו גם אתרי הקניות הסיניים המצליחים (דוגמת Ali express הבינלאומי והחביב במיוחד על ישראלים) הופכים שיטת מסחר זו לפופולרית במיוחד. מעבר לכך, גם העלייה ברמת השכר בין השנים 2012-2013 מיצבה את השוק הקמעונאי הסיני כאחד השווקים הקפיטליסטיים הגדולים ביותר, אחרי השוק האמריקאי.

 

פרט מעניין אחר שעולה מתוך הסקרים חושף את יחסם של הסינים למותגים. על פי הנתונים, 60% מהסינים מאוד מחשיבים מותגים, אבל הנאמנות שלהם אינה בלעדית למותג אחד. למשל, אם יש כמה מותגים מקומיים של יוגורט, כמו בישראל: דנונה, שטראוס, תנובה, טרה..., הסיני לא יעדיף רק דנונה. הוא פעם אחת יקנה דנונה ופעם אחרת שטראוס, תלוי במצב רוחו ובמבצעים שיש בסופר. בזה, אגב, הוא אינו שונה מעמיתו, הצרכן הישראלי הממוצע, והדבר נכון למגוון רחב של מוצרים, לא רק בתחום המזון.

 

ובכל זאת, מיעוט מהצרכנים הסינים (כ-10%) כן מגלה נאמנות גבוהה למותג אחד - אבל רק במקרים מסוימים, של קנייה יומיומית. לרוב, תופעה זו תאפיין קניית בקבוקי חלב, פורמולה לתינוקות, בירות, מסטיקים ומשקאות קלים. 
הסיבה לכך, לפי Bain Studies, היא שבמוצרים אלו יש בחירה מצומצמת בין מותגים, ובנוסף מאחר ומדובר בצריכה יומיומית, אנשים התרגלו כבר לקנות את אותו מוצר. 
 

 

שואפים לרמת חיים טובה יותר
 

ככלל, כשמסתכלים על תרבות הצריכה העכשווית בסין מבינים שימים עברו חלפו, היא כבר אינה המדינה של אלפי רוכבי אופניים עניים, אשר חיים במשק קומוניסטי טהור. 
היות והתרבות הסינית היא סתגלנית, המשק עבר להיות קפיטליסטי: ישנן משפחות שכדי לספק רמת חיים נאותה לצאצאיהם, אחד מההורים נוסע לעבוד בקצה השני של המדינה  - בערים המרכזיות, דוגמת בייג'ינג ושנחאי - שם המשכורות גבוהות יותר. לביקור, הוא חוזר אחת לשנה. 
רוב בני הדור הצעיר עובדים בתעשייה, משתכרים יפה וקונים מגוון מוצרים, כמו הצעירים באירופה, בארה"ב ובישראל. 

ההוצאות של הבית הסיני הממוצע כוללות מוצרי יסוד, טיולים ומותרות, כאשר סוג והיקף המותרות כבר תלוי ברמת העושר של המשפחה. אם מדובר בבית עשיר, המותרות עשויות לכלול מכוניות או דירה בארה"ב עבור הילדים שלומדים שם בקולג'; אם מדובר בבית ממעמד הביניים, המותרות יכולה להיות נסיעה להונג קונג; ואם מדובר בבית עני, המותרות תכלול אולי ביגוד עבור ראש השנה הסיני או פינוקים קטנים למיניהם.

 

לאיזה מעמד שייך הבית של מר סונג? כל מה שאני יודע הוא, שכשפתחתי את דלת הבגאז', הסתירו את המזוודה שלי שקיות ביגוד מפוארות, כל אחת מפוארת יותר מהשניה, עליהן מתנוססים מותגים רבים, שעד אותו רגע ראיתי רק באירופה ובארה"ב. הוצאתי בזהירות את המזוודה, פתחתי את הידית ונופפתי לשלום.

 

אם מתחשק לכם, לקרוא עוד בנושא הצריכה הסינית:

 

 

Lannes Bruno (2012). What Chinese shoppers really do but will never tell you. Bain Report. http://www.bain.com/publications/articles/what-chinese-shoppers-really-do-but-will-never-tell-you.aspx

Lannes Bruno,  Han Welwen, Ding Jason, Liu Fiona (2015). Winning Over Shoppers in China's "New Normal". Bain Report. http://www.bain.com/publications/articles/winning-over-shoppers-in-chinas-new-normal.aspx

 

Please reload

Please reload

פוסטים אחרונים

אבי הוברמן

יזם ואיש תעשייה.

 

 מאות מיזמים בישראל, סין ואירופה ומגוון, ומעל ל-1000 ימי פגישות בסין, ו- 1200 ארוחות עסקיות שהפכו לשיתופי פעולה מצליחים.

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו

והשאר מעודכן