אפריקה - החצר האחורית של סין

01.07.2016

 

 

לאחר נסיעה ארוכה של כשעתיים הביאה אותי המונית לשדה התעופה של הונג קונג, בדרך לטיסה פנימית, לשנחאי שבסין.

 

שדה התעופה של הונג קונג, הידוע כשדה התעופה הטוב ביותר בעולם, מתוכנן ומאורגן היטב לנוחות הנוסעים, כך שבתוך זמן קצר אני כבר באזור שערי העלייה למטוס. בסמוך לשער הטיסה שלנו מתרכזים אט אט מאות כושים לטיסתם למדינה אפריקנית. אני מתיישב ומחכה שהטיסה תיפתח. סביבי מתרכזים כמה משפחות כושיות עם חבילות ארוזות ומזוודות ישנות. אני מתעלם מהרעש וההמולה, מנסה לעיין בניירת ולהכין את עצמי לפגישתי הבאה.

 

אני הלבן היחידי באזור. לפתע פונה אליי בחור כהה עור ושואל אותי על ארץ מוצאי. אני מספר לו על "ארץ הקודש", ומתעניין גם כן, במוצאו. הוא מספר לי על היותו יליד קונגו, ועל היותו בישראל בהכשרה צבאית בשנת 1971. הוא נזכר שהיה בבסיס צבאי במדבר, ליד מצפה רמון.

 

כיום, הוא אומר, הוא אחד ממנהלי  חברה  שמשרדיה  ממוקמים  בהונג קונג. לטענתו סין מקיימת קשרים הדוקים עם מדינות אפריקאיות שונות, ומושקעת בפרויקטים  אסטרטגיים ותשתיתיים במרחבי אפריקה. ממשלת סין מודעת למשאבי הטבע שבאפריקה, ובעיקר למשאב  הנפט, ולכן יש לה אינטרס להשקיע במדינות האפריקניות.

 

רק לפני שבועיים. הצהיר נשיא סין שי גינפינג שסין תשקיע בדרום אפריקה 60 מיליארד דולר, בהקמת מפעלים המיועדים לייצוא מוצרים, להקמת תשתיות כבישים ונמלים, ולניגריה תסייע לסיים את 1440 ק"מ פסי הרכבת מלאגוס לקלאבאר.

 

ההצהרה הסינית הבליטה כמובן, את המסר, שהשקעות הללו לא יגרמו להתערבות בעניינים הפנימיים של המדינה.  סין רוצה ליהנות מהאוצרות הטמונים באדמות אפריקה - נחושת, עופרת ברזל וכמובן נפט.

 

היקף הסחר של סין באפריקה בשנת 2015 עמד על כ- 220 מיליארד דולר.

 

 

 

 

 

וכך אני עוזב את הבחור, שנראה צעיר כמו כול הסינים, אבל למעשה, גילו כגילי (איש בגיל העמידה) , ומחכה שיפתחו את שער העלייה למטוס. תוך כדי התבוננות בלוח הטיסות היוצאות והנכנסות, אני מגלה, כי  פעילות הנוסעים באוויר למדינות אפריקה, קניה, טנזניה, דרום אפריקה, אלג'יר, מרוקו, מצרים, ניגריה - תופסת מקום נכבד בלוח הטיסות. 

 

עליתי לטיסה, התיישבתי ומיד התחברתי לאינטרנט. עיון מהיר בגוגל (לשמחתי בהונג קונג יש גוגל) הראה, כי סין משקיעה כ 20 מיליארד דולר בשנה, בעולם כולו ובאפריקה בעיקר. וכל זאת באמצעות  המפלגה אשר מכוונת ומנהלת את פקידי הממשל. 

 

הקשרים הראשונים בין סין לבין מדינות האפריקניות החלו כבר בשנות החמישים של המאה שעברה. כיום, שישים  וחמש שנה לאחר הקמת הרפובליקה העממית של סין, סין מקיימת יחסים בינלאומיים עם 49 מתוך 53 ממדינות היבשת האפריקאית.

 

מחסור בכבישים ובמסילות באפריקה נחשב לרעה החולה האמתית של היבשת, זו שמותירה אזורים רבים עדיין מבודדים, זו שמכשילה הלכה למעשה רבות ממשימות הסיוע. כל הגורמים הפועלים כיום ביבשת משקיעים כספים רבים בנושא וסוללים את היבשת לאורכה ולרוחבה, מי מטעמים הומניטריים ומי מטעמים עסקיים.

 

כיום הסינים שולטים בחלק גדול מהמשאבים האסטרטגיים של אפריקה כמו:

  • מכרות הנחושת בזמביה –למורת רוחה של ארה"ב.

  • 60% היצוא הנפט של סודן לסין. סודן תלויה בסין.

  • לוב – טוענים שסין הוא המקור לאנרגיה הגרעינית בלוב.

  • ב־2009 האשים שר החוץ הלובי, מוסא קוסא, את סין בניצול משאבי אפריקה ותושביה, וגינה את התנהלותה ביבשת כניאו־קולוניאליסטית.

  • בספטמבר 2011 אישרה בייג'ינג כי נציגים של תאגיד הנשק הממשלתי הסיני NORINCO נפגשו בבייג'ינג ביולי אותה שנה עם נציגי שלטון קדאפי, כדי לקדם עסקאות נשק לכוחותיו בשווי כ־200 מיליון דולר, כולל טילי אוויר-קרקע נישאים.

  • מצרים – נשיא מצרים ביקר בספטמבר האחרון בסין. והיה בין המכובדים שהשתתף במצעד 70  השנה לניצחון על יפן. למצרים חשיבות גדולה בגלל גודלה וגם בשל מיקומה האסטרטגי, המחבר את אסיה ואירופה. (תעלת סואץ) 

  • לסינים אזורי סחר חופשי שהוקמו עוד בתקופת מובארק ב 2009.

  • לפי המקורות, מצריים עומדת לרכוש צוללות מסין, וזה ישפיע כמובן על מעורבות נוספת, מעורבות צבאית באיזור. 

  • בסודן - עם חלוקתה  של סודן, הסינים הבטיחו את המשך השפעתם באזור באמצעות הרחבת ההשקעות במדינות שמסביב לדרום סודן הצעירה. קניה, אוגנדה, אתיופיה, רואנדה ובורונדי. המדינה החשובה ביותר מבחינה גיאוגרפית ושליטה על נתיבי הסחר בקבוצה זו היא קניה, מעצם היותה היחידה בגוש עם מוצא לים, קניה נמצאת בתנופת בנייה ומיישמת תוכנית רב-שנתית לשיקום התשתיות במדינה, פרויקט לאמו (Lamu), על שם עיר הנמל הקנייתית לשם יתנקזו נתיבי תחבורה מאתיופיה וצינור נפט מדרום סודן.

  • בקניה - בסמוך לניירובי הבירה, הקימו הסינים אוטוסטראדה של 16 נתיבים. הם אף זכו בחוזה להרחבת שדה התעופה הלאומי ובחוזה לשדרוג קו הרכבת מניירובי הבירה למומבסה, שם שוכן הנמל המרכזי של קניה. עלות הנחת מסילת הברזל לבדה מוערכת בכ-2.6 מיליארד דולר .

  • באוגנדה הסינים דואגים לציוד וכלים מיוחדים לעבודות התשתית, ולוקחת חלק בתנופה העצומה של סלילת כבישים חדשים.

  • אפילו במדינה הענייה צד הסינים עסקו בסלילת תשתיות, כמו רכבות ושדה התעופה ומחזיקה בשליטה על בתי הזיקוק.

 

 

 

בשנים האחרונות מבססת סין את מעמדה כמעצמה עולמית המציבה סדר־יום חלופי לסדר האמריקאי. עם זאת, ניכר שסין מוכנה כיום לנקוט מהלכים אקטיביים תוך סיכונים רבים מבעבר כדי לממש את האינטרסים הללו.

 

כול מפעל הסיוע של סין הוא מגמתי. תכנון לטווח הארוך והאסטרטגי של סין ומפלגתה הקומוניסטית. אלו תשתיות שמסייעות באופן ישיר לפעילות סין באפריקה. אלו הן התשתיות והאלמנטים בשרשרת הייצור והייצוא של חומרי הגלם מאפריקה לסין. תוך תמיכה בשלטונות המעורערים בחלק  הגדול של מדינות אפריקה.

 

כך סין יכולה להמשיך ולהתמודד מול כול הגופים הבינלאומיים העוסקים בזכויות האדם, שסין תופסת מקום מרכזי בהפרות בוטות של זכוכיות האדם, אבל בזכות קרוב ל 50 המדינות האפריקניות .האירגוניים הבינלאומיים ובאום לא מסוגלים להעביר ולמנוע מסין להמשיך ולפגוע בזכויות הבסיסיות של האדם  ולרדוף את מאמיני Falun Gong

 

משנת 2005 פועלים בחלק ממדינות אפריקה, מכוני קונפוציוס, כאשר קצב פתיחת המכונים להקניית השפה והתרבות הסינית הולך וגובר.

 

השילוב בין השקעה בתשתיות מדינות אפריקה לשליטה על אוצרות הטבע, ובין התערבות בניהול באמצעות תמיכה כלכלית ופוליטית במנהיגים, בתוספת הקניית התרבות קונפוציוס יכול הסביר את  סוד ההצלחה של סין בכניסתה ושליטתה על אפריקה.

 

המפגש עם ה"כתם" השחור בשדה התעופה של הונג קונג הניע אותי לעיין קצת ולבחון את צורת ניהול המדינה העצומה הזו  - סין.

 

Please reload

Please reload

פוסטים אחרונים

אבי הוברמן

יזם ואיש תעשייה.

 

 מאות מיזמים בישראל, סין ואירופה ומגוון, ומעל ל-1000 ימי פגישות בסין, ו- 1200 ארוחות עסקיות שהפכו לשיתופי פעולה מצליחים.

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו

והשאר מעודכן