מהי הצלחה עיסקית? תלוי את מי שואלים

02.05.2016

 

 

אם תשאלו את הסינים מהי הצלחה עסקית, תשובתם תהיה שונה לגמרי מתשובתו של איש עסקים מהמערב. מדדי ההצלחה של הסינים אינם נבחנים על פי קריטריונים של העולם המערבי, בו נמדד ערכו של אדם על פי שוויו הכספי.

 

 כשאנו, אנשי העולם המערבי (ואני מתייחס גם אלינו, הישראלים) רוצים לדעת את שוויה של חברה עסקית, אנו עושים זאת באמצעות בדיקת הדוחות הכספיים של החברה, במיוחד אם מדובר בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה. כך למשל, חברת שטראוס מפרסמת דו"ח שנתי שבו היא כותבת כמה היא הרוויחה השנה לעומת שנה שעברה. אם היקף הרווחים גדל ביחס לשנה הקודמת, גם ערך החברה גדל, ולהיפך, אם החברה הרוויחה פחות - הערך שלה קטן. ראו דו"ח לדוגמה כאן: http://www.strauss-group.co.il/newsmention/financial-reports-q4-2014/

 

הסינים לעומתנו, המערביים, מודדים שווי של חברות על פי מספר הקשרים החברתיים שהחברה יצרה השנה לעומת שנה שעברה. כלומר, אם חברה עסקית הכירה 354 איש השנה לעומת 253 אנשים בשנה שעברה -  שווי החברה גדל.

 

 

 

 

 

מדד נוסף הוא, איכות הקשרים. איכות הקשר נמדדת על פי הפוטנציאל למימוש עשיית עסקים בין חברות. כך למשל, אם אחד מעובדי החברה פתח דלתות לחברה אחרת, באמצעות היכרות עם אחד מעובדיה, האפשרות לעשות עסקים עם אותה חברה  - גדלה, והסיכוי למכור לאותה חברה מוצרים על בסיס קבוע, גדל. אותו עובד חברה יזכה לקידום, אם הקשרים שיצר, אכן יתממשו לכדי עסקה ועבודה משותפת. למעשה, אם תשאלו מנכ"ל סיני מה שווי חברתו השנה הוא לא יענה בשווי כספי (עשינו כך וכך יואן /דולר/יורו) אלא יגיד לכם את מי החברה הכירה השנה ואילו קשרים אסטרטגים הם בנו (Yeung&Tung, 1996;Li&Wang&Zhou,2008;Dunfee&Warren, 2001).

 

בשנים האחרונות חברות מערביות החלו להחשיב את תנאי התעסוקה של העובדים כמדד שמביא צמיחה. הרציונל מאחורי רעיון זה הוא שככל שהעובדים של החברה יהיו מרוצים יותר מהתנאים שלהם, אז התפוקה שלהם תעלה, והנתונים הכספיים של החברה יהיו בצמיחה. אם נחזור לדו"ח של שטראוס לשנת 2014, יש שם חלק שמגדיר את העקרונות לפיהם צוות החברה (עובדים ומנהלים) עובד. הם מאמינים בשיתוף פעולה בין לקוחות לחברה ובין העובדים להנהלה ובינם לבין עצמם. לפי מדד אתר עובדים, אתר שמושווה בין מקומות עבודה, העובדים סה"כ מרוצים ואפילו ימליצו לחבריהם לעבוד בחברה: http://www.strauss-group.co.il/values/

 

השוואה מעניינת תהיה לחברה נוספת, חברת אמזון.  חברה, שהחלה את דרכה ב-1995 כחנות ספרים אלקטרונית וכיום מהווה את אחת מזירות המסחר האלקטרוניות הגדולות שהמתחרה היחידה שלה היא ebay, זירת מסחר אחרת. לפי תחקיר שערכה עיתונאית הניו יורק טיימס, Ruth Fremson, היחס לעובדים הוא מעט טוב יותר מאשר לעבדים: הם מצופים להלשין על חבריהם בעבודה, לעבוד עד אפיסת כוחות (אפילו הייתה טענה כי באחד ממחסני החברה בארה"ב עובדי המחסן עבדו עד עילפון בחום של 36 מעלות, כאשר אמבולנסים חיכו להם בחוץ לפנות אותם לבית החולים) והכל כדי לעלות את שורת הרווח של החברה.http://www.nytimes.com/2015/08/16/technology/inside-amazon-wrestling-big-ideas-in-a-bruising-workplace.html?_r=0

 

למרות ששתי החברות בודקות את שורת הרווח כמדד להצלחתן, שטראוס פועלת בדומה לחברות סיניות ואילו אמזון הייתה מוצאת מחוץ לחוק בסין, שלא לדבר על למצוא עובדים שיהיו מוכנים לעבוד בשבילה.

 

בסין, שמושפעת מאוד מקונפוציוניזם (https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%A0%D7%A4%D7%95%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%A0%D7%99%D7%96%D7%9D)

 

ומטאואיזם (https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%90%D7%95%D7%90%D7%99%D7%96%D7%9D)

 

המנכ"ל בחברה עסקית סינית הוא שווה ערך לאב המשפחה, שדואג לאנשיו כמו שהוא דואג למשפחתו. הדאגה לעובדים והאחריות לרווחתם תיחשב בעבורו להצלחה. הדאגה לעובדים תיצור קשרים בתוך החברה ומחוצה לה. הקשרים הם המדד להיקף הפעילות של החברה ולהצלחתה.

 

ביבליוגרפיה של המאמרים:

Dunfee, T. W., & Warren, D. E. (2001). Is guanxi ethical? A normative analysis of doing business in China. Journal of business ethics, 32(3), 191-204.‏

 

Li, H., Meng, L., Wang, Q., & Zhou, L. A. (2008). Political connections, financing and firm performance: Evidence from Chinese private firms. Journal of development economics, 87(2), 283-299.‏

 

Yeung, I. Y., & Tung, R. L. (1996). Achieving business success in Confucian societies: The importance of guanxi (connections). Organizational Dynamics,25(2), 54-65.‏

 

Please reload

Please reload

פוסטים אחרונים

אבי הוברמן

יזם ואיש תעשייה.

 

 מאות מיזמים בישראל, סין ואירופה ומגוון, ומעל ל-1000 ימי פגישות בסין, ו- 1200 ארוחות עסקיות שהפכו לשיתופי פעולה מצליחים.

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו

והשאר מעודכן